torsdag, april 02, 2009

Ja vi elsker

Har haft en intensiv vecka som involverat morgnar i misär och kvällar i kval. 

Nej, riktigt så illa har det inte varit, låt vara att jag haft en del deklarations- och bredbandsmässiga irritationsmoment att ondgöra mig över. 

Var på norska versionen av Skatteverket idag för att reda upp varför jag ännu inte fått mitt skattekort, trots tjat och trippla besök under föregående veckor.

Jädrar, vilken trängsel. Precis som vanligt.  Trängdes med Ola och Kari Norman i kön. De verkade inte heller ha förstått det där med deklarationen. 

Alltsamman tog två timmar. Men nu ska ¤%#%&/ förhoppningsvis mitt ståhej med den norska byråkratin vara över för i år.

Har ju gjort det här en gång förut, och då tillstötte jag i och för sig värre komplikationer. Skyldig staten åtta tusen? Shit! Nähä? Fel? Få tillbaka två tusen? Jaha? Var är de pengarna?

Jädra omstrukturalisering av norska skatteväsendet. Argh.

Imorgon ska jag få det förbannade skattekortet som jag ska rama in och ge till ekonomimänniskan på jobbet så jag kan få slippa skatta femtio procent någon gång. Förhoppningsvis får jag lön enligt riktig skattetabell nu i april. 

Men å andra sidan, att skatta femtio procent av sin lön kan nog benämnas "säkert sparande".

Får tillbaka lite cash nästa år. Alltid något.

Inga kommentarer: