tisdag, april 21, 2009

Dagens hemsläpade skrot

Medan jag stod och jiddrade med Boschleverantören om vem som myntat SDS och om det stod för Special Direct System eller Slotted Detent Shank, fick jag inte mindre än fyra Black & Decker-reklamationer. Det flinade Boschmannen åt. De är roliga, de där leverantörerna. 

Slagborr, skruvdragare, handöverfräs samt häcksax.

Vad gäller Black & Decker så ska vi bara ge kunden en ny vara eller pengarna tillbaka vid reklamation. 

Den defekta varan kastas. Trodde ni, ja!

Åtminstone tre av oss på järnvaruavdelningen dividerar om vem ska få hem varorna och reparera dem. Oftast är ju slipmaskinen helt död eftersom kunden slipat gips, eller så har kunden uppenbarligen slängt borrmaskinen från en byggnadsställning. Men ibland är det grejer som går att laga med lite lödning. Eller fel som helt enkelt går att leva med.

Handöverfräsen lät som att den skulle explodera, och sen startade den inte alls. Dessutom har jag aldrig använt en handöverfräs, och brukar inte heller fräsa ut ramar och sånt. Och häcksax har jag begränsat bruk för i en lägenhet. Tror inte kommunen uppskattar att jag går runt och ansar häcken i kvarteret. Hahahaha. 


Slagborr. Fungerar bara i revers. Startar inte alls medsols. Kanske kan skruva upp den och fixa. Eller lokalisera felet. Eller mest troligt bara se hur den ser ut på insidan.




Skruvdragare. Kunden ville reklamera den eftersom den startat sig av sig själv och fick honom att tro att han hade inbrottstjuvar i källaren. Troligen något som kommit i kläm nånstans, för när jag pressar samman plastskalet längst ned så startar den. Om inte annat så lägger den av när jag dunkar den i golvet. Fasen, vad bra. Behöver en skruvdragare när jag ska öppna andra verktyg.


Detta är en del av min verktygslåda hittills. Har aldrig ägt ett verktyg i hela mitt liv förrän nu. Jag är i färd med att bli en händig kvinna och har börjat fundera på att bygga lättvägg i vardagsrummet istället för att ha ett fult orange tyg uppspänt medelst dyckert på gipsvägg. Hmm. Man lär sig.

Har inga bits. Fan också. Tänkte inte på det. Har ju bara stjärn- och flatmejsel. Letar efter sexkantnycklarna i en kvart. Finner dem i badrumsskåpet. Mycket otippat.



Tussan kommer och lägger sig i. Folk frågar varför jag har en dörrmatta under fönsterkarmen. Brukar svara att jag är superhjälte på natten och behöver torka av diverse substanser från skorna. Ingen tror mig. 



Därefter visar Tussan sin mest fotogeniska sida. Vad var baktanken med det där? Låt mig jobba ifred och ge f-n i att skjuta iväg skruvar! Katthärke!


Inser att jag inte får ett skit gjort med sexkantnycklarna för att det är sjukt drygt att använda dem i detta ändåmål. Får återkomma med rapport om reparationerna.

Tussan vill döda mig med blicken. Anledning okänd. 

6 kommentarer:

Annie sa...

Haha.. Vilken läskig katt. We´ll miss you.. Flatmejsel? Det kanske vore nåt för mig.. Men "handöverfräs"? Vad är det? Det låter som nåt man torterar folks händer med...

Siquidem sa...

För ett år sedan visste inte jag heller att handöverfräsar existerade. Skumma grejer. http://www.blackanddecker.se/powertools/productdetails/catno/KW900E/

Sjukt många vertyg man inte vet att man inte kan leva utan.

Jösses sa...

Åhå så du kan löda, är impad :) Själv har jag bara lyckats löda råttbon.

Siquidem sa...

Nej, jag kan inte löda, menade bara att det rent teoretiskt är möjligt att göra det. Om man kan det... :) Sorry för vilseledningen!

Jösses sa...

Ah vad synd. Jag som blev mäkta imponerad :) Vilken fluffig rumpa katten har..

Siquidem sa...

Ska hälsa Tussan det. Hmm.