måndag, april 27, 2009

Say what?!

Efter allmänt runtrantande i ringen, frågade jag en random norrman efter vägen till närmaste trikkstopp. Spårvagnhållplats, alltså. Skavsår är hardcore. Eller gnagsår som det heter på norska.

Norrmannen upplyste mig om att hållplatsen inte alls var långt borta. Bara tre eller fyra kvartal bort.

Förvirrad tackade jag för hjälpen och började ifrågasätta norrmännens hurtfriska "ut på tur - aldrig sur"-mentalitet. Nog för att de är klämkäcka och promenadkåta* - men en hållplats tre eller fyra KVARTAL bort?! Ska man behöva gå ett ÅR för att komma till en hållplats?! 

Sedan insåg jag ju att kvarter heter kvartal på norska.

Så blir det med vätskebrist. Eller allmän förvirring.

*Tack J för detta eminenta ord.

4 kommentarer:

Unknown sa...

Jag måste få avliva några myter här.

1. Norrmän och turgående är inte så vanligt som det kan verka. Men de som traskar runt är ju bara så glada och blide som soler renner de rundt og sier hei til ukjente folk på tur i skauen Överivrigt är ordet....argh!

2. Alla norskar är inte födda med skidor på fötterna (tack och lov säger många havande kvinnor).

3. Flera av mina vänner äger inte lusekoftor (men dom kan säkert sticka en fortare än du säger Kvikklunsj).

4. Alla norrmän gillar att prata svenska med svenskar.. (detta är dock ingen myt. Tjenare grabben, hur är läget tror jag är vårt broderfolks favorituttryck på svenska)

Siquidem sa...

1) Argh var ordet! Argh!

2) Haha! Argh var ordet!

3) Kul vänner du har! Mina skulle nog sticka redan om jag sa Kvikklunsj. Haha. Njä.

4) Hur är läget tjejen? Allt rullar? Fina fisken!

Har dessutom lurat i mina kollegor att "njuuuut" är ett vedertaget ord i svenska språket, så nu används det flitigt på järnvaruavdelningen. Njuuut.

Unknown sa...

Hur är det med fetnjut då? Trodde det var den ultimata versionen av ordet?

Själv fick jag ett helt fotbollslag att omtala snygga tjejer som ''en riktig puma''. Pubertalt...

Eller, en kompis med norsk tjej hade föräldrar på besök som hjälpte till med flyttning. Hans far sa:

-Jag och mamma går och handlar lite så kan väl du och Maja pula på lite här. Hon blev minst sagt förvirrad!!

Siquidem sa...

Haha, det förstår jag! :)

Icke, ärkenjut är det nya fetnjut.