måndag, december 15, 2008

Ex-gays?

Spionbloggen skriver om ex-gays.

"Ex-gays är den engelska termen för personer som tidigare varit homosexuella men som inte längre är det. [...] I Sverige är det som sagt tabu att ens uttala ordet. Etablissemanget med RFSL i spetsen gör gällande att ex-gays inte finns. I de sällsynta fall då ämnet tillåts att synas i media är det strikt förbjudet att uttala sig positivt eller ens neutralt om ex-gays."

Är homosexuella fanatiker? Använder sig homosexuella av härskartekniker?

Är det tabu med ex-gays?

Provocerande frågor och förbannat intressant frågeställning, men jag vet inte riktigt var jag står. Kan bero på tidigare nämnda hjärnhärdsmälta.

Men det är väl klart att ex-gays finns lika mycket som ex-straights i sådana fall? Låter som en ganska töntig fråga egentligen - någon kanske kan klargöra det här?

Vad tycker ni?

Nu ska jag ta en till ipren.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hm. Jag trodde att en sexuell läggning var något man föddes med. Så jag trodde inte det fanns vare sig ex-straights eller ex-gays utan bara människor som upptäcker nya sidor av sin sexualitet vid olika tidpunkter i livet.

Siquidem sa...

Kunde inte ha sagt det bättre själv!

Jävulskt konstig tanke egentligen.