tisdag, december 09, 2008

Dolda kameran

Det finns ett ord som beskriver den här dagen. Ägd.

Jag är så ägd.

På väg till tunnelbanan tänkte jag att jag skulle köpa ett nytt månadskort väl framme på köpcentret. Vad är risken att åka fast på en resa, liksom? Det är ju aldrig några kontrollanter ändå!

Tjena. Vad tror ni hände? 900 spänn rakt åt helvete! Ägd!

På jobbet kom två kvinnor och ställde sig vid disken.

Dialog på svenska, för enkelhetens skull.

Kund1: Hej, vi ska hänga upp en tomte på balkongen!

Kund2: Det är faktiskt en jävla ful tomte. (Tar en pepparkaka.)

Kund1: Men sluta gnälla nu, vad har du emot den tomten egentligen? Och pepparkaka, bantar inte du?

Kund2: (Vänder sig till mig) Tycker du att jag behöver banta, kanske? Tycker du det? Att jag är tjock? Hon (pekar på den andra kvinnan) tycker det!

Jag: Eh, nej då, hehe. Hmm, ska ni hänga upp tomten på väggen eller på balkongräcket? Om ni ska hänga upp den på väggen så behöver ni till exempel nylonplu...

Kund2: Jag tycker fortfarande att det är en ful tomte! Kan vi inte skita i tomtarna?

Kund1: Men nu får du för helvete ge dig, du får ju henne (pekar på mig) att tro att vi är dumma i huvudet! Helvetes jävla gnäll hela dagen! Skit i tomtarna då! (Stormar iväg)

Kund2: MEN DU BEHÖVER INTE BLI SÅ SUR! VÄNTA!

Kvinnorna stormar iväg med en jävla fart. Kvar står jag och min kollega.

Jag: Vad fan var det där?

Kollegan: Säg det. Men det verkar som att tio års vänskap tog slut här idag på byggvaruhuset.

Jag: Herregud, norrmän.

Tror ni historien slutar där? Icke! Efter en kvart kom nämligen kvinnorna tillbaka. Åh, herregud, tänkte jag.

Kund1: Först och främst så vill vi be om ursäkt för tidigare.

Jag: Hmm, det gör ingenting. Ska vi leta upp de där pluggarna?

Kund2: Det behövs inte. Vi är faktiskt Dolda Kameran!

Jag: (Dör litegrann inombords) Eh..hehe..va fan?

Kund1: Ja, vi är utsända av byggvaruhuset att filma hur anställda reagerar på underliga kunder. (Pekar på en tredje kund som nu håller en liten kamera i handen. En kund som tidigare stått märkligt länge bakom spadstället och gömt sig.)

Jag: Hmm, okej, hoppas jag inte gjorde något fel då. (Blir omedelbart nervös.)

Kund2: Nej då, skriv på här bara att det är okej att vi visar ditt klipp på medarbetardagarna i januari.

Jag: Hmm, okej då. Ja, jag har faktiskt stött på långt underligare kunder än er!

Kund1: Jaså du.

Märkligt det här. Jag har misstänkt många gånger att jag varit utsatt för Dolda Kameran, men aldrig trott att det skulle hända på riktigt.*

Förbannat udda dag. Ägd.

*Som tur var filmade de i fler avdelningar.

5 kommentarer:

Vardagsanalys sa...

Gud vad roligt!!!

Anonym sa...

Hahahaha de ska vara du till att råka ut för sånna saker *lever på detta resten av dagen* =P //Anka

Anonym sa...

Öh.. jag förstår inte vad "ägd" är.. *skämmas*

Siquidem sa...

"Ägd" är ett ytterst poppis ord i min hemstad, möjligen dialektalt eller - vad vet jag - kanske mer en sociolekt; vet faktiskt inte om man använder det ordet på andra platser i Sverige.

Att bli ägd innebär i alla fall att man blir överbevisad, svarslös, ställd, lurad, eller rent av chockerad av ngn/ngt, jfr "Höhö, skulle ta bussen men den kom aldrig, fan vad ägd jag blev, höhö". Eller nåt åt det hållet i alla fall :)

Anonym sa...

Jaha! Då har man lärt sig nåt idag med. = )