tisdag, juni 10, 2008

Åldersnoja åt andra hållet

Då Oslo idag erbjuder strålande sol och matchen Sverige - Grekland på utomhusskärm nere vid Aker brygge, bestämde jag och några kompisar oss för att grilla och dricka någon öl.

Sagt och gjort, glad i hågen och med nyinköpt potatissallad i ICA-påsen, travade jag in på Vinmonopolet och radade upp två öl på varubandet. När turen kommit till mig, sneglade kassörskan på mig och bad - eller snarare krävde, på ett synnerligen bryskt sätt - att få se min legitimation.

Samarbetsvilligt överräckte jag mitt pass, vilket kassörskan tog emot med blicken fortfarande fastnaglad på mig. Hon öppnade passet och tittade i det. Lyfte blicken och tittade misstänksamt på mig. Tittade i passet igen. Blängde på mig. "Jag har färgat håret sen sist", sa jag, "bilden är ungefär sex år gammal!".

Detta bet dock inte på den uppenbarligen blinda människan i kassan som ropade på en kollega, som också tittade på mig. På passet. På mig. Vid det här laget hade en längre kö ansamlats, och samtliga köande försökte döda mig med blicken. Kassörskorna tittade otrevligt på mig. "Det här är ju inte alls likt,", sa de, "är det verkligen du på kortet? Är det det? Va?"

De andra människorna i kön tittade på mig som om jag vore en bromskloss mitt på E4:an. En tredje kassörska närmade sig. Jag svettades och började känna mig som om jag vore en brottsling.

"Ja men för helvete", bröstade jag av, "skulle jag åbäka mig att försöka köpa ut två öljävlar med falsk legitimation? Jag är tjugofem år, för fan! SKÄRP ER NU!".

Precis när jag hävt ur mig det tänkte jag att jag nu förmodligen skulle bli utkastad eller upphämtad av norskt SWAT-team, men mitt vredesutbrott gick tydligen hem, för jag fick mina två öl. Samt en massa arga blickar från kassörskorna och övriga köande.

Herregud. Jag är tjugofem år och kände mig som en fjortis som försökte köpa värzta zpriten med syrrans legitimation.

Norrmän.

3 kommentarer:

Vardagsanalys sa...

haha! Jag fick också visa legg förra veckan, på systemet. Jag är fan 30+

Jag undrar vad de som säljer sprit får lära sig på sina utbildningar egentligen. "be alla som inte ser ut att få sin inkomst från ppm att visa legg, det är ju så inne med plastikkirurgi nu för tiden" :)

Unknown sa...

Jag har märkt att de flesta ber en visa legg då när man köper en eller två öl, men köper man mycket mer så antar de att man har ålder. Ganska knäppt egentligen!

Här i Finland måste de dessutom fråga legg av alla som de tror är under 25 bara för att kolla, men det brukar de ändå inte alltid göra.

Andreas sa...

Jag har märkt att jag slipper visa leg, överallt där ålder avgör, om jag har stubb...

Det kanske hade varit något?