fredag, juni 13, 2008

Kassarelaterade svårigheter

Med solsken i blick lämnade jag biblioteket med ett par böcker, och traskade in på stormarknaden. Efter att ha betalat för diverse livsmedel skulle jag packa ned dessa, och döm om min förvåning när larmstolparna började blinka som ett stroboskop, och larmsignalen snarare lät som ett bomblarm eller mistlur.

Förvirrat såg jag mig omkring efter den snattande ligisten. En stor och bred väktare tornade upp sig vid min sida. "Hur var det här då?", brölade han barskt. Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta åt den uppenbara klichén till yttrande. Han kunde ju inte mena mig?

Akkurat det menade han dock. Raskt rotade han igenom min ryggsäck, medan han blängde surt på mig. De köande fick något sensationslystet i blicken, kassörskan likaså.

Väktaren blev dock nästan irriterad när han bara hittade några biblioteksböcker; två deckare och en ordbok, och efter att ha undersökt saken kommit underfund med att det var boklarmet
som aktiverats.

Grinig blängde jag tillbaka på väktaren, kassörskan och de köande. Sedan stegade jag högdraget därifrån utan att bevärdiga det tvivelaktiga sällskapet med så mycket som en kommentar.

Vilka kassa problem jag har.

Inga kommentarer: