torsdag, juni 26, 2008

Jag lider med Elvis



Så här under sommaren förväntas ju kvinnan vara helt hårfri, förutom på huvudet. En samhällelig förväntan som är föremål för allmän feministisk diskussion, och manlig dito eftersom män verkar tro att kroppsbehåring växer Rapunzel-style på feminister.

Jag vann en epilator i en slogantävling för länge sedan. Första och enda gången jag använde den höll jag på att sparka sönder toadörren i ren chock; helvete vad ont det gjorde! Varför utsätta sig själv för det? Eller är jag klen?

Rakning, vax, hårborttagningskräm, visst. Det fungerar. Jag trivs mer utan de få hårstrån jag får på mina ben. Det känns mer glamouröst på något vis.

Men borde det spela någon roll? Egentligen? Vad tycker ni?

5 kommentarer:

Vardagsanalys sa...

Det borde inte spela någon som helst roll! Båhåll allt eller ta bort allt, eller välj att ta bort det du inte vill ha och behåll det du trivs med.

Tycker att det är rövigt att folk ens orkar bry sig faktiskt.

Anonym sa...

*asg* höll på att sparka sönder toadörren va de ja... du anar inte hur mycke du just gjort min dag med den kommentaren... ja kan se dig framför mig i all dess helhet. Skrattar så ja knappt kan skriva!!
Men NEJ, du e inte klen...de gör så satans ont :S Ja köpte en å har använt den just en ggn för de gör ONT!!!

// Anka

Siquidem sa...

Vardagsanalys: Ja, det känns lite efterblivet att lite hår ska väcka sån debatt, hade folk brytt sig på stenåldern hade vi inte ens funnits idag... Rövigt är för rövigt, sorry, övrigt, ett bra ord.

Anka: lyckades sparka en tå blå på kuppen, och har inte rört helvetesmaskinen sen dess. Och det är inte det minsta roligt! Sluta skratta!! :D

Dummie sa...

All denna hårhets står mig verkligen upp i halsen. Grymt frustrerande att det ska vara så laddat. Och att man ska känna sig hämmad. Att inte våga vika upp byxorna när det är rövsvettigt ute för att man inte rakat benen, eller inte spontant kunna sola i underkläderna i en park för att man inte "förberett sig" är saker som jag har upplevt, och som gör mig pissförbannad.
Håransning kan vara politik!
Ser det som mitt förbannade ansvar att visa omvärlden att man kan behålla sitt kroppshår och samtidigt vara både snygg och sexig.

Siquidem sa...

Dummie: Jag håller med dig fullständigt. Det är helt otroligt att man ska behöva skämmas för nåt som är så naturligt... Och tjejer ofta värre med att påpeka andra tjejers behåring; skaffa ett liv, ffs!