fredag, april 18, 2008

Baktankar

Här satt jag i godan ro med en kopp te och kände hur skinkorna jäste fridfullt på stolen medan jag fuskade i patiens. Katten spann harmoniskt i sin vrå på elementet, dagens sista solljus smekte de numera håriga gardinerna och värmeljusen fladdrade i draget från fönstret där vårkvällen letade sig in - ja, ni fattar.

Men plötsligt, utan någon som helst förvarning blev jag anfallen! Stjälpt till golvet! Mina händer skälvde till, och jag släppte kortleken likt en vegansk fundamentalist som ertappats med en köttbit. Jag stapplade likt en odöd mot köket. "BAKA" sa Rösten, "NU BLIR DET ANDRA BULLAR!". Oförmögen att ens förstå att min hjärna blivit kapad av främmande, husmoderliga makter, tog jag mig mekaniskt till skafferiet.

Innan jag visste ordet av hade jag hällt upp en liter vatten, en deciliter olja och hundra gram torrjäst i en skål. Fingervarmt, till och med, precis som Rösten instruerat mig. Knådandet var snart ett faktum, och inom kort stod det en dubbel sats frukostbullar på köksbordet. Doften av nybakt fyllde bostaden och harmonin förtogs endast minimalt av det faktum att det nu låg mjöl över hela golvet; en syn som skulle ha fått en förvirrad kokainist att jubla.

Vilken slutsats kan dras av detta? Det vet jag inte. Men här kommer i alla fall receptet - nu när vi ändå är igång med dessa husmorsfasoner. I nästa inlägg ska vi gå igenom hur man bäst skrubbar toalettstolen. Eller inte.

Vitt bröd; troligen uppfunnet av en uttråkad hemmafru

Cirka 20 bullar

0,5 dl olja (eller 50 g smält margarin)
5 dl mjölk eller vatten
50 g jäst
1 tsk salt
2 tsk socker
ca 1,3 liter vetemjöl

1. Blanda fett och mjölk/vatten och värm till fingerljummet. Fingerljummet, sa jag - inte iskallt och inte så det kokar. Det blir konstiga bullar om man fipplar med temperaturen.

2. Lös upp jästen i degspadet. Skvätt inte, såvida du inte har en hushållerska som ivrigt städar upp efteråt. Men å andra sidan, hade du en hushållerska skulle du väl inte stå och baka bullar?

4. Rör i större delen av mjölet (spara 2-3 dl till utbaksknådandet) och arbeta degen i bunken till den blir smidig och släpper kanterna.

5. Jäs degen i bunken i ca 30 min (till dubbel storlek).

6. Stjälp upp degen på bakbord och forma till bröd, bullar eller gifflar. Jag försökte forma en liten hund så att jag skulle kunna kalla den bull-dog, men den stackaren fick någon slags Tjernobylreaktion i ugnen och såg ytterst missbildad ut när jag tog ut plåten. Måste tweaka receptet en aning, det måste ju klara av sådana här nödvändigheter.

7. Var var vi nu? Jo!

Långfranska (2 stk): Jäs på plåt i ca 30 min. Pensla eventuellt med ägg och strö på vallmofrö. Grädda sedan i nederdelen av ugnen i 200-225 grader ca 30 min.
Frukostbullar (ca 20 st): Jäs på plåt i 20-30 min. Grädda i mitten av ugnen i 250 grader 8-10 minuter. (Håll koll på att du inte får för mycket färg på bullarna).

8. Ät en bulle. Eller låt din munkskänk prova först, ifall du har en sådan.



Voilà - nu kan du impa på din partner, kompis, granntant, sotare eller whatever. Halleluja.

Nu är brödlådan bakfull.

8 kommentarer:

Andreas sa...

*Harkel, harkel*

Siqqe! (Ditt smeknamn från och med nu, gillar?)

Detta är Rösten!

Rösten vill att du tillfredsställer Andreas behov efter hallongrottor!

Rösten over and out!

Siquidem sa...

That's siq, dude! :) Siquidem är faktiskt vackert rent latin med betydelsen "indeed;", "since..." eller "consequently...". (Nej, jag kommer inte på någon bra svensk motsvarighet, töntigt).

Jawohl! Ska man nu vara pretentiös ska man fläska på ordentligt.

I'm a latin lover. På det romerska viset.

Hallongrottor, vilket slisk, choklad ska det vara!

Andreas sa...

Haha, "Siq"! I like it!

Jo tack, jag kan allt min latin jag med. Minns att jag lärde mig något i stil med "I am ego sum necare te" Jag ska döda dig. Eller skriften på allas vår Arns svärd - In hoc signo vinces.

Ja, det var min latin det.

Choklad säger du... Jag ska inte ljuga - jag hade nog ätit i princip vilken kaka som helst, så länge den inte innehöll russin. Russin hör pensionärer till, och jag är inte svartpensio!

Andreas sa...

Jo, varför har du inte svarat på mitt mail över saker jag undrar?

Dummie sa...

Du kanske borde författa en kokbok? Överskönt med recept med dräpande kommentarer mitt i punktschemat.
BALL!

Siquidem sa...

Andreas: Har jag mail? Ach so! Ska genast spana in det!

Dummie: Ja, bra idé - Kokbok för bittra, eller något liknande kanske kunde bli en storsäljare!

Michael sa...

Mmm...jag saknar en ugn! underligt hur man lär sig leva utan vissa saker.

Norrbagge sa...

Kjære Siqqe!

Prøvde oppskriften og rundstykkene ble veldig gode! :-)
... Og du kan(!) bake.:-)