torsdag, augusti 07, 2008

Behöver er hjälp!

Min bror och jag är kroniska ordvitsare. Det är inte helt ovanligt att vi ringer varandra mitt i natten, bara för att berätta det senaste roliga - eller mindre roliga - egenproducerade skämtet.

Innan jag flyttade till Oslo höll vi på med ett projekt som gick ut på att illustrera idiomatiska uttryck. Dock ligger det för tillfället i träda enär jag befinner mig här, och han där.

Vissa uttryck är svårare att fotografera än andra. Hur illustrerar man till exempel "att ge någon fria tyglar" eller "att ha nio liv" på ett icke alltför långsökt vis?

Planen är att ta ett tjugotal stiliga bilder, gärna i svartvitt och med passepartout och grejer, så det ser mer kulturellt ut. Dock har vi inte kommit fram till vad vi ska göra med den färdiga bildsamlingen. Förslag på det?

Det vore ju dumt om all denna kreativitet gick i graven. Det finns nämligen alldeles för lite konst med humor. När skrattade du senast på ett konstgalleri? Nej, jag tänkte väl det.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Haha. Vilken jättebra idé. Den utställningen skulle jag se. Be att få ställa ut den på närmaste bibliotek. = )

Anonym sa...

Galet projekt Siq! "Att ha nio liv" lät nästan intressantast, ska bli kul att se ifall nån lyckas.. jag kommer iaf fundera över det innan jag somnar! :)

Siquidem sa...

Annie: Bra idé! Min erfarenhet av bibliotek är dock att de hellre ställer ut en vansinnigt tråkig bildsamling gällande bosniska trottoarer av en etablerad konstnär, än en hemmagjord fotoserie av en lokalbo. Men tala är ju som sagt silver, och tjata är guld!

E: Gör det! Själv har jag slitit mitt hår över vissa uttryck, och har även vissa tvivelaktiga foton... Photoshoppade in spritflaskor vid ett buskage, för att illustrera "att ha häcken full".. Som sagt, tvivelaktigt!

Anonym sa...

Jag var faktiskt med i en tävling som en tidning hade, fast där var det åt andra hållet: tidningen hade ett antal bilder och sen skulle läsarna komma på ordspråk som passade till dem. Jag tyckte det var jättekul och kom på hur många helsjuka saker som helst så de fick göra en helsida på alla mina knäppa svar. Vi kanske borde göra en utställning tillsammans Siq? Om vi gör en med gaytema kan vi ställa ut på nästa års Pride. ;)

Siquidem sa...

Ja, det vore en finfin idé! :)

Gaytema på idiomatiska uttryck... "att ha häcken full", kanske? Haha, det var det första jag kom på. :)

Vardagsanalys sa...

Det här är ett av de bästa konstprojekt jag någonsin hört talas om! Du måste ro det iland, det förstår du va?

Gaytema är bra, vad sägs om "det är ingen ålder på en flata" och "kuk i röven på min ära"?

Anonym sa...

Javisst. Eller några av de här:

Allt är inte gay som glimmar.

Det man inte har i huvudet får man ha mellan benen.

En flata gör ingen sommar.

Bättre fem flator på krogen än elva i skogen.

Genusvägar är ofta senvägar.

Eller kanske det här, som passar så bra bara som det är: Lika barn leka bäst. ;)

Siquidem sa...

Vardagsanalys och Annie: Fast det blir ju inte idiomatiska uttryck om man ändrar uttrycken, även om det är roligt det med!

Lika barn leka bäst skulle dock kunna fungera ur ett idiomatiskt illustrerat gayperspektiv!

Jädrar, vad vi är kreativa!

Anonym sa...

Sant. Vi kanske får ha två utställningar.. en med förfalskade ordspråk och en med äkta ordspråk och bilder.
Mm, jag skulle kunna ta en riktigt sexig bild till "Lika barn leka bäst".. ; )
Men hur skulle bilden se ut till: "Lyckan står den djärve bi"? Och jag undrar om "To bi or not to bi" räknas? =)

Siquidem sa...

Annie: Ja du, det skulle nog bli riktigt bra bilder, förutsatt att man kommer på ett motiv då... :) "Lyckan står den djärve bi", hmmm. Tänker för fullt!

Anonym sa...

Det ordnar sig nog. Fantasi har jag gott om. Och det är ju långt till nästa Pride.. ; )