söndag, juli 27, 2008

Norska, alltså...

En kund kom och frågade om vi sålde skjøtenipplar. "Säljer vadå?" frågade jag dumt. "Har ni nippel-nippel då?" undrade kunden och suckade irriterat. "Nippel-nippel?!" tänkte jag konfunderat och undrade vad i all världen det kunde vara för något. Drev han möjligen med mig? Jag granskade mannen vid disken.

Kunden stönade nu irriterat över min inkompetens, och började förklara saken med en blandning av teckenspråk samt nynorska med starka polska inslag. Det gjorde inte mig klokare.

Efter några minuters ilsket viftande från kundens sida hade jag lyckats dra slutsatsen att en skjøtenippel är något man sätter fast i något annat. I vilket syfte hade jag ännu inte förstått.

En kollega kom till undsättning, och det visade sig att en skjøtenippel är någonting som har med ventilationssystem att göra. Och som vi säljer.

Här finns det onekligen mycket nytt att lära sig. Har man ett monotont liv och besitter viss dissresistens, kan jag sannerligen rekommendera ett jobb i norsk järnhandel.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Meh, varför befinner du dig i norge egentligen? :|

Siquidem sa...

För att jag vill bli rik! Som ett troll!

Dock var nog detta lite enklare för kanske tio år sedan, när inte Norge var invaderat av svenskar och polacker som tänkt exakt likadant som jag.

Men lite bättre tjänar jag i alla fall. Och så trivs jag med att byta miljö då och då.

Anonym sa...

Men när kommer du tillbaka till Sverige då? Och viktigast av allt, vem är du egentligen? :)