tisdag, november 17, 2009

Hur man smyger in rosa influenser i en annars relativt macho avdelning

Jag har ju alldeles glömt bort att berätta om hur det gick till när järnvaruavdelningen fick en rosa hylla!

Hitachi kom med en rosa skruvdragare. "Gay", tyckte mina manliga kollegor. "Gøy", tyckte jag. 

Självklart tarvade ett dylikt frontpodium några matchande rosa attiraljer! Jag hämtade några trasiga verktyg på lagret. Jag skulle måla dem rosa! 

Ett utmärkt tillfälle att manifestera och få utlopp för sin kreativitet. 

Dock fanns det inte en enda flaska med rosa spray på hela köpcentret! Hallå, eller? Fick blanda färg istället, men det gick ju bra det med.

Maskering. Viktigt. Tejp är för övrigt den bästa uppfinningen sen hjulet, ordboken och möjligen ståltråden. Och fefferonin. Och nickelfria örhängen. Och... nej, glöm det. Fokus!

Halvvägs i arbetet. Kollegor undrade vad jag gjorde. "Jag målar verktyg rosa", sa jag. Sedan frågade de inte mer.

Problemet med den här vinkelslipen är att knappen ramlat av. Undrar vad det är kunden har använt maskinen till, av dammansamlingen i maskineriet att döma. Sak samma, en parentes.

Lite färg på händerna gör ju inte så mycket. När jag tog bilden så visste jag dock inte att jag hade färg i ansiktet, håret samt på skorna.

Problemet med att jobba med karlar är att ingen säger ifrån om man så har rosa färg, olja eller frätande syra på sig. Kunderna brukar däremot påpeka saken. Har märkt att det är en god idé att ha en liten fickspegel med sig i, ja, fickan.


Det färdiga resultatet. Är det inte vackert, så säg?

Kunderna reagerar med att 1) utbrista: "ÅH, VAD FJOLLIGT!" 2) "ÅH, VAD SÖTT!".

Men reaktioner väcker det i alla fall. Och så har vi faktiskt sålt en del av de där skruvdragarna med.

"GIRL POWER" var faktiskt inte min idé alls. FYI.

2 kommentarer:

Annie sa...

Oh så fint! Inte för att alls är för att färgen rosa måste förknippas med något kvinnligt, men ändå. Det är alltid fint med färgglada saker. Men tänk om nån vill köpa dina andra rosa verktyg? =)

Siquidem sa...

Ja, det var ju faktiskt en kund som ville göra det, hon tyckte att sticksågen var så fin, men den funkar ju inte eftersom bladet ramlar ur hela tiden + att jag kapat ledningen.

De är verkligen färgglada, i alla fall.