söndag, augusti 01, 2010

Chainsaw massacre!


Det är så fruktansvärt roligt att hålla på med motorsågar.

Då en kund kommer in och frågar efter en "standardkedja", då jävlar, då bryter motorsågsnörden sig lös. "Hur många drivlänkar? Spårbredd? Kedjedelning?", säger jag, för det ska man fanimej veta om man hanterat en motorsåg förut.

Men det vet de aldrig. Hallå, liksom? N00bs? (I och för sig hade jag inte en susning om det här för ett år sen heller, men man lär sig, och jag sågar inte ens. IN YOUR FACE, ni kunder som idiotförklarade mig i början! LOL!)

Oftast har de med sig den gamla kedjan, varpå jag lyser upp; tar fram skjutmåttet, säger: "hmm, 3/8... 1,3? 1,1?", räknar bumper links och försöker se hur många tänder det är, för skojs skull. 4 eller kanske 4,8 mm rundfil? 0.325?

Om de har med sig själva sågen också är det ännu roligare, för då får jag ta upp pluggnyckeln jag alltid har i fickan just därför, och "kunnigt" skruva i sågen. Det impar på gubbarna, och det är mycket skoj.

På mitt jobb förhandlar vi Partner motorsågar, som ägs av Elektrolux som även håller på med Jonsered och Husqvarna. Det är i alla fall ett helt universum av motorsågar där ute; så att komma till mig och fråga efter en "standardkedja" till en "standardsåg" är liksom inte helt aktuellt.

Vid min finfina motorsågshylla har jag hängt upp en lista över nämnda Partnermodellers respektive kedjetyper. Om en kund behöver en kedja till en såg jag inte förhandlar, och han inte har med sig den gamla kedjan, bleve googlande aktuellt. Därför frågar jag alltid först om det är en Partner han har. Eftersom jag har den listan.

Dock visade sig detta en gång gå åt helvete fel. Haha.

Kund: Jag ska ha ett nytt blad till en sån standard motorsåg!
Jag: [suck] Menar du kedja? Och vilket märke är det?
Kund: Öh... en sån... vanlig... med bensin...
Jag: Har du Partner?

Här reagerade kunden mycket märkligt och såg på mig som om jag vore... ja, jag vet inte.

Kund: Ja... jag är gift?!

Haha, han undrade väl varför i helvete jag var tvungen att veta om han var upptagen innan jag kunde ge honom rätt kedja.

Episkt roligt, och nu tydligen en vandringssägen och legend på byggvaruhuset.

Men det bjuder jag på.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hahahaha det ska banne mig vara du att lyckas med en sådan sak *skrattar lite till* Sötaste!!

Annie sa...

Du kan fråga snygga kunder det, i fall du verkligen vill veta om de är singel. =)