tisdag, februari 17, 2009

Walkthrough for dummies: Jernbanetorget

Jernbanetorget. Centralstationen i Oslo.

Torget man har byggt om konstant i snart tre år och som föranleder mången norrman, invandrare, turist och exilsvensk att sucka djupt vid skådandet av nämnda labyrint av stängsel.

Egentligen brukar jag hoppa av en station före. Men ibland hamnar jag här. Och svär varje gång.

Jag misstänker att de möblerar om passagerna varje dag.

Att gå tillbaka in och hem en annan väg är dock fusk! Bring it on, bitches! Jag hittar hem ändå!

Här kunde man ju gå igår? Wtf? Undrar dock vad det är för maskiner? Ser coolt ut! Undrar om det är kul att jobba som byggare? Heter det överhuvutaget "byggare" eller är det en term för outsiders? Hur säger man outsiders på svenska utan att låta töntig?

Känner mig schizofren - en hobbyhantverkare i en språknörds kropp. Eller tvärtom. Och varför heter inte fransk träskruv nånting med "fransk" på franska?

Nej, fokusera!

Hmm, den gubben gick inte heller. Klättra över? Nej, inte värt det. Skulle säkert bara fastna med foten i nåt hål. Kul öde. "Hon som fastnade i hålet". Nja. been there, gjort det. Man ska inte ge sig på att klättra ut från fönster alls om man inte är helt säker på att man vill skära sönder sin jacka. Tips från coachen.


Men vad ÄR detta? Var är den jädra passagen? Och vad kan det vara under presenningen? Ett lik? Fikarummet? Glädjedödare att sätta stängsel i vägen!


Och här hamnade man tydligen på nån restaurang. Jag vill ju hem! Inte äta anka och potatis. Eller ris och schnitzel. Eller något annat. Fan, måste göra matlåda när jag kommer hem. OM jag kommer hem! 


Vill inte på nån pub för tillfället heller! Trots att de har karaoke. Låter i och för sig ganska trevligt. Undrar om man kan sjunga eurovisionlåtar där. Ska kolla upp det vid ett senare tillfälle.


Kanske man kan smita in här? Nej. Det hamnar troligen under kategorin Dåliga Idéer. En kategori som är alltför full av IQ-fails. Som att peta på en kaktus för att kolla om det är sant att det kliar i flera veckor. Argh! Vill inte ens tänka på det arkivet. Moving on!


Här kommer man ju bara tillbaka igen! Jag ska ju över åt andra hållet! Whattafakk!

Ska jag fuska och gå tillbaka och hem via Byporten?

Icke! Skärpning för bövelen! FOKUS!


Gaddämmit! Tillbaka igen? Nej tack! Kallt är det också, och batteriet i min mp3-spelare snart slut. Ska jag behöva sjunga? HUH? GUD? HUH?


Går väl Karl Johan hem då! Trots att det är den mest överskattade gatan i Oslo! Massa töntar med kameror överallt! Hmm.


Äsch. Det är en rätt fin stad ändå. Och jag är bara gnällig. Snart är det sjuttonde maj. 

Ja vi elsker dette landet.


4 kommentarer:

Linda sa...

2003 var jag på någon karaokebar som heter Trumpet, rekommenderas!

Siquidem sa...

"En av de mest populære karaokepubene i byen. Klientellet er meget ungt og veldig variert, men du kan banne på at de er fulle. Ofte kø i helgen. Har rykte på seg til å være et bråkmakersted."

Låter ju helt perfekt! Tack, Linda! :)

Unknown sa...

Fantastisk bra...är det så det utskällda Jernbanetorget ser ut nu? Bra jag undviker platsen... Och ja...Karl Johan är Oslos mest överskattade (parad)gata, trots att de väl städat undan horor och uteliggare nu?

Anonym sa...

hahaha, veldig bra Siquidem! Høyst gjenkjennelig for den gjengse nordmann også. Kudos to ya!