fredag, mars 13, 2009

Ägd. Igen.

På väg hem från jobbet blev jag stoppad av en man som såg überentusiastisk ut. Från ingenstans dök han upp och överrumplade mig totalt där jag gick i mina egna tankar.

Überentusiastiske mannen: TROR DU PÅ GUD? HUH?

Jag: Eh? [Ser lite dum ut innan jag förstår att han vill värva mig till någon församling] Je ne comprends pas, desolée! (Jag förstår inte, ledsen för det!)

Überentusiastiske mannen: VOUS CROYEZ EN DIEU? EN JÉSUS CHRIST? HUH?

Jag: Eeh...[Ser ännu dummare ut och får alldeles tom blick en halv sekund]  Non! Non, en fait j'suis pas du tout croyante! Mais bonne chance de toute facon! (Nej, jag är inte alls troende. Men lycka till!)

I alla år har jag undvikit religiösa blottare och provisionsavlönade utesäljare genom att låtsas vara utlänning. Eller döv. Och någon gång har jag låtsats stamma eller prata så otroligt lågt att de helt enkelt gett upp.

Och här kommer det nån knäppgök och svarar mig på franska! Det har aldrig hänt! Vad är oddsen för det då?

Jag tror han köpte det. Hoppas jag.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kanske det är säkrast att prata väldigt lågt och osammanhängande OCH på franska? =)

Siquidem sa...

Som en väldigt full Clouseau, kanske?

Anonym sa...

Ja, varför inte? =)